Hvordan står det til med litteraturundervisningen?

I høst arrangerte Læringsmiljøsenteret og Lesesenteret en felles konferanse i forbindelse med at senterne feiret 30 år siden de ble opprettet. Et av foredragene i løpet av konferansen handlet om hvordan elever elever engasjerte seg når de ble presenterer for vanskelig litteratur. Resultatene var både overraskende og spennende. Margrethe Sønneland disputerte like etterpå, og på Forskning.no kan du lese en artikkel om hennes doktergradarbeid som også av grunnlaget for foredraget jeg hørte.

Rett før jul ble det publisert en annen artikkel om litteraturundervisning på Forskning.no. Den tar for seg forskningen til Ida Lodding Gabrielsen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hva vil vi med litteraturundervisningen i skolen? har hun spurt seg. Dette er dessverre forstemmende lesning. Kort fortalt handler det stort sett om sjanger og litterære virkemidler, og veldig lite om litteraturens egenverdi. Det høres ut som lite har skjedd i løpet av tiden som er gått siden jeg gikk ut av skolen. Det er å håpe at  Margrethe Sønnelands funn vil være med å påvirke hvordan skolen legger opp litteraturundervisningen framover.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather